5. Ulusal Disiplinerarası Erken Çocuklukta Müdahale Kongresi (UDEMKO2020), Gaziantep, Turkey, 27 - 29 June 2020, pp.62
Engelli öğrencinin davranış problemlerinin öğretmenler üzerinde stres yaratabileceği
düşünülmektedir fakat bu konuda yeterli çalışmalar mevcut değildir. Çocukların davranış
problemleri ile akranları arasındaki ilişkiyi inceleyen birçok araştırma varken, çocuğun
davranış problemi ile öğretmenin stresini inceleyen çalışmalar daha azdır. Amaç: Bu çalışma,
özel gereksinimli öğrenciye eğitim veren öğretmenlerin stres düzeylerini ve öğretmenlerin özel
gereksinimli öğrencilere tutumlarını incelemek için yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya
30 öğretmen dahil edildi. Öğretmenler sınıf öğretmeni ve orta okul öğretmeniydi. Öğretmenler
ile yarı yapılandırılmış görüşme yapıldı. Öğretmenlere Algılanan Stres Ölçeği, Sınıf İçi
İstenmeyen Davranışlara Yönelik Tutum Ölçeği ve Engelli Bireylerin Eğitilmesine İlişkin
Tutum Ölçeği uygulandı. Görüşme sonuçları ve anket sonuçları analiz edildi. Sonuç: Çalışmaya
katılan öğretmenler sınıf içerisinde problemler yaşadıklarını söyledi. Bu problemler kurallara
uymama , davranış problemleri,iletişim problemleriydi.Öğretmenler yaşadıkları problemlerin
kendilerinde stres yarattığını söyledi.Öğretmenler kendilerini 'engellilik' alanında yetersiz
hissettiklerini ifade etti .Öğretmenlerin özel gereksinimli öğrenciye tutumları olumlu yöndeydi.
Tartışma: Öğretmenlerin yaşadıkları stres öğretmenlerin öğretmenlik rollerini olumsuz
etkileyebilir. Özel gereksinimli öğrencinin eğitime katılımını olumsuz etkileyebilir. Yaşanan
problemler göz önüne alınırsa ergoterapistler eğitimciler ile işbirliği içerisinde çalışabilir.