V. INTERNATIONAL CONFERENCE ON COVID-19 STUDIES, Ankara, Turkey, 24 - 25 September 2021, pp.236
Giriş: Hemşirelik öğrencilerinin, mesleğine karşı tutumlarının sorgulandığı ve hemşirelik mesleği
algılarının ve tutumlarının değerlendirildiği bilinmektedir. Covid-19 pandemi sürecinin de buna etkisi
olduğu düşünülmektedir.
Amaç: Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin mesleğine yönelik algı ve tutumları
arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel ve ilişki arayıcı olarak yapılan çalışma, BVU Hemşirelik Bölümü
öğrencilerine Anket Formu aracılığı ile Şubat 2021 tarihinde toplam 191 öğrenciye uygulanmıştır.
Araştırmada Sosyodemografik Özellikler Veri Formu, COVID-19 pandemi döneminde öğrencilerin
hemşirelik mesleği hakkında görüşleri için Anket Formu ve Hemşirelik Mesleğine Yönelik
Tutum Ölçeği (HMYTÖ) kullanılmıştır. Bunlar HMÖ*, HMTED**, HMGD*** dır. Veriler SPSS 22
programında, p<0,05 değeri kullanılarak istatistiksel anlamlılık hesaplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %58,1’i Covid-19 pandemi sürecinde eğer hemşire olsaydı sahada çalışmak
istediği, %41,9’u ise bu süreçte çalışmak istemediği bulunmuştur. Covid-19 sürecinin mesleğini
gelecekte uygulama fikrini olumsuz yönde değiştirdiğini düşünenlerin oranı %11,5, fikrinin olumsuz
yönde değişmediğini düşünenlerin oranı ise %88,5 olarak bulunmuştur. Herhangi bir işte çalışanların,
çalışmayanlara göre HMÖ (p=0,028) ve HMGD (p=0,028) puan ortalaması anlamlı düzeyde yüksektir.
Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelerin hak ettiği değeri almadığını düşünenler, hak ettiği değeri
aldığını düşünenlere kıyasla HMGD puan ortalaması anlamlı derecede yüksektir (p=0,042). Covid-19
pandemi sürecinde hemşirelerin fedakârca çalıştığını düşünenler, fedakârca çalışmadığını düşünenlere
kıyasla HMYTÖ anlamlı seviyede yüksektir (p=0,042). Covid-19 pandemi sürecinin hemşire imajına
olumsuz katkı sağlamadığını düşünenler, sağladığını düşünenlere kıyasla HMGD puan ortalaması
anlamlı seviyede yüksektir (p=0,031). Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelik mesleğini gelecekte
uygulamak ile ilgili fikirlerini olumsuz yönde değiştirdiğini düşünenlerin, olumsuz yönde
değiştirmediğini düşünenlere göre HMGD puan ortalaması anlamlı seviyede yüksekken (p=0,030),
HMTED puan ortalaması anlamlı seviyede düşüktür (p=0,018).
Sonuç ve öneriler: Öğrencilerin, hemşirelerin fedakârca çalıştıkları halde hak ettiği değeri
alamadıklarını düşünmelerine rağmen meslekleriyle ilgili genel tutumlarının olumlu olduğu ortaya
çıkmıştır. Ancak Covid-19 pandemi süreci, gelecekte mesleği uygulamakla ilgili görüşlerini ve geleceğe
bakışlarını olumsuz etkilemiştir. Bununla birlikte öğrencilerin Covid-19 döneminde mesleklerinin
önemini kavramaları ve mesleğin doyum sağlayan yönlerini fark etmeleri meslekle ilgili tutumlarının
V. INTERNATIONAL CONFERENCE ON COVID-19 STUDIES September 24-25, 2021
www.covid19conference.org Ankara, TURKEY
236
ve meslek imajlarının olumlu yönde etkilendiğini düşündükleri ortaya çıkmıştır. Bu süreçte herhangi bir
işte çalışan öğrencilerin de mesleğe ilişkin tutumlarının olumlu olduğu görülmüştür.
Sonuç olarak hemşirelik öğrencilerinin mesleğe ilişkin tutumlarının olumlu yönde gelişmesi için kriz
durumlarında hemşirelerin çalışma koşullarının iyileştirilmesi ve hak ettiği değeri görmeleri gerektiği
düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Covid-19, tutum, hemşirelik öğrencisi, hemşirelik mesleği
HMÖ*=Hemşirelik Mesleği Özellikleri
HMTED**=Hemşirelik Mesleği Tercih Etme Durumu
HMGD***=Hemşirelik Mesleği Genel Durum