Acta Medica Alanya , vol.5, no.3, pp.250-256, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
ÖZ
Amaç: Bu çalışmada Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) ve Özgül
Öğrenme Bozukluğu (ÖÖB) tanıları olan çocuklarda beyin lateralitesinin davranışsal
belirteçleri ve bunların konuşma problemleri ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntemler: Bu kesitsel çalışma DEHB ve/veya ÖÖB tanılarına sahip 7-18 yaşındaki
hastalardan oluşan klinik bir örneklem ile yürütülmüştür. Hastaların sosyodemografik,
gelişimsel ve medikal bilgileri klinik görüşme sırasında alınmıştır. Beyin lateralitesinin
davranışsal belirteçleri çeşitli motor görevler ile değerlendirilmiştir. Bu görevler el
tercihi için "kalem ile yazma", göz tercihi için "teleskoptan bakma", ayak tercihi için
"topa vurma" veya "tek ayak üzerinde durma" idi.
Bulgular: Çalışma DEHB ve/veya ÖÖB tanısı olan toplam 130 hasta ile
tamamlanmıştır. Sol el-göz ve ayak tercihi ve çapraz lateralite ÖÖB (komorbid DEHB
olsun veya olmasın) tanısı olan hastalarda sık iken sadece DEHB tanısı olanlarda
değildi. Sol göz/ayak tercihi konuşma bozuklukları ile ilişkili idi (p<0,05).
Sonuçlar: Bu çalışma beyin lateralitesini etkileyen diğer faktörlerin kontrol
edilmesinden sonra bile DEHB’nin değil ama ÖÖB’nin sol-yan tercihi ve çapraz
lateralite ile ilişkili olduğunu saptamıştır. DEHB ve ÖÖB olan hastalarda konuşma
bozuklukları ve sol göz/ayak tercihi arasındaki ilişkiyi gösteren diğer bulgumuz ise
bu bozukluklardaki beyin lateralitesinin gelişimine aslen konuşma gelişiminin aracılık
ettiğine işaret etmektedir.
Anahtar Kelimeler: DEHB, ÖÖB, beyin lateralitesi, konuşma bozuklukları