Tıp Eğitimini Geliştirme Derneği Kongresi(TEGED), İstanbul, Turkey, 12 - 14 October 2020, pp.1-2
Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem 4 ve
5 Öğrencilerinin Stajlara Devamlılığının Başarı Durumlarına Etkisi
Eren Savuncu
erensavuncu@hotmail.com, Bezmialem Vakıf Üniversitesi
Tıp Fakültesi Fatih, İstanbul
Semra Özçelik
semraozcelik@bezmialem.edu.tr, Bezmialem Vakıf
Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı, Fatih,
İstanbul
Giriş: Tıp fakültesi öğrencilerinin dersleri kavramasına etki eden
faktörlerin belirlenmesi, etkin bir eğitiminin planlamasında önemlidir. Uygun
bir planlama yapılması için öğrencilerin ve eğiticilerin derslerin
verimliliğine etki eden parametrelerle ilgili düşünceleri dikkate alınmalıdır.
Öğrenci ve eğiticilerin tercih ettiği ders ve ders aralarının ideal sürelerinin
belirlenmesi, gün içindeki en uygun ders saatlerinin tespiti ve ders
devamlılığı hakkındaki düşüncelerinin incelenmesi verilen eğitimin kalitesini
arttırmada faydalı olacaktır.
Amaç: Günümüzde öğrencilerin derslere katılımlarının sağlıklı tespitine
yönelik QR kod gibi uygulamalar yapılmaktadır. QR kod “Çevrimiçi-Anlık” veri
toplama uygulaması olarak kullanılabilmekte olup veri toplama sürecinin daha
kısa sürede gerçekleştirilmesinde kolaylık sağlayan bir uygulamadır. Bu
uygulamalarla öğrencilerin derslere katılımları daha doğru saptanabilmektedir.
Bu çalışmada, Bezmialem Vakıf Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem IV ve V
öğrencilerinin çevrimiçi anlık veri uygulaması ile yapılan derslere katılım
durumlarının başarı durumlarına etkisinin olup olmadığı araştırılmıştır.
Yöntem: Fakültemizde, klinik dönemde teorik derslere katılımın saptanması
amacıyla 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılından itibaren çevirim-içi anlık veri
toplama aracı kullanılmaya başlanmış ve her staj grubunda her ders bu uygulama
ile yoklama yapılmıştır. Çalışmada 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılı
sonunda elde edilen staj sonu başarı puanlarını içeren veriler ile yoklama
durumları değerlendirilmiştir. Dönem IV ve Dönem V de öğrenim gören tüm
öğrencilerin (n:246) çevrim-içi anlık veri toplama
uygulaması ile alınan yoklama sonuçları, otomatik eğitim bilgi sisteminden elde
edilmiştir. Aynı sistemden öğrencilerin yazılı(%50), objektif yapılandırılmış
klinik sınav(%25), mini klinik sınav(%10), hasta başı değerlendirme(%10) ve
olgu temelli oturum değerlendirmelerini(%5) içeren başarı durumları saptanmış
ve kategorize edilmiştir. Her öğrencinin devam durumuyla başarı durumunun
eşleştirilmesi yapılmıştır. Devamlılığın başarı düzeyine etkisi istatistiksel
olarak belirlenmiştir. α=0.05 anlamlılık seviyesinde ve %95 güven düzeyinde
örneklem belirlenmiş ve Kategorik değişkenlerin karşılaştırılmasında Pearson
testi kullanılmıştır.
Bulgular: IV. dönemin 4 Blok stajı, V. dönemin 4 Blok stajı için 246
öğrenci değerlendirilmiş ve devamsızlığı %30’un üstünde olan ve kalan
öğrenciler çalışmaya alınmamıştır. Eğitim bilgi sisteminden alınan ders
yüzdelikleri ve staj sonu puan yüzdeliklerinin Pearson Correlation Coefficient
formülü ile aralarında doğrusal bir ilişki olup olmadığına bakılmıştır. Çalışma
sonucunda r değeri 0.347, P= < 0.00001 olarak belirlenmiş ve derslere
devam eden öğrencilerin daha yüksek not ortalamalarına sahip olduğu
istatistiksel olarak belirlenmiştir.
Sonuç: Derslere yüksek oranda katılım gösteren öğrencilerin devamsız öğrencilere
göre hem teorik bilgi düzeyi hem de klinik beceri açıdan daha başarılı olduğu
belirlenmiştir. Ancak r değerinin yani korelasyonun çok yüksek olmaması, başarı
durumuna etki edebilecek başka faktörlerin de bulunduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelimeler
Derslere katılım, QR kod ile yoklama