Diş Hekimliği Eğitiminde Dijital Ölçme ve Değerlendirme


ŞAHİNBAŞ A. , Demir E., Eskitaşçıoğlu G.

Türkiye Klinikleri Protetik Diş Tedavisi Özel Dergisi, cilt.1, no.2305494, ss.37-44, 2015 (Hakemsiz Dergi)

  • Cilt numarası: 1 Konu: 1
  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: Türkiye Klinikleri Protetik Diş Tedavisi Özel Dergisi
  • Sayfa Sayısı: ss.37-44

Özet

Diş hekimliği eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirme, eğitmenlerin öğrenci preparasyon ve restorasyonlarını görsel inceleme ve karşılaştırma yöntemi ile yapılmaktadır. Bu tür değerlendirmelerde eğitmenin yetenekleri ve deneyimlerine rağmen tutarsızlıklar oluşabilmektedir. Öğrenciler bu durumu subjektif, adaletsiz ve keyfi bir değerlendirme yöntemi olarak algılayabilirler. Bu nedenle bilgi ve yeteneklerini geliştirmelerinden çok, geçer not almaya odaklanabilmektedirler. Diş hekimliği eğitiminde ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin asıl amacı öğrencinin hata ve eksikliklerinin belirlenebilmesidir. Ancak öğrenci çalışmalarının hatasız bir şekilde değerlendirilmesi, diş hekimliği eğitiminin en kritik ve paradoksal olarak en zayıf noktasıdır. Günümüzde kullanımları yaygınlaşan Bilgisayar Yardımıyla Ölçü, Bilgisayar Yardımıyla Tasarım ve Bilgisayar Yardımıyla Üretim (CAI/CAD/CAM) sistemleri aracılığıyla, prepCheck (Sirona, Almanya) ve Dental Teacher (KaVo, Almanya) gibi yazılımlar kullanılarak öğrenci preparasyon ve restorasyonlarının objektif olarak değerlendirilmesi ve analizi amaçlanmaktadır. Bu çalışmada, teknolojinin ilerlemesine paralel olarak ortaya çıkmış olan dijital ölçme ve değerlendirme metotları geleneksel yöntemler ile beraber tartışılarak, bu sistemlerin sağlayabilecekleri avantaj, dezavantaj ve kullanım şekilleri okuyuculara sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Eğitim, diş hekimliği; eğitimsel ölçüm; eğitim teknolojisi; bilgisayar yardımlı tasarı; prostodonti